Minä Olen Oikea Nainen

lauantai 11. huhtikuuta 2015

#mekkogate oli ja meni ja nyt meillä on aivan uusi first world problem nimeltä #tissigate. Jälkimmäinen on jo ainakin minun mielestäni yhtä vanha juttui kuin tuo mekkokin, joten jätetään se tähän. Iina aloitti aivan ihanan #oikeanainen -haasteen ja päätin tarttua siihen heti!

Minua on aina pidetty isona ja no, lihavanakin. Se alkoi ala-asteelta ja jatkui yläasteelle, mutta se jätettiin taas rauhaan lukiossa kunnes se taas täällä blogissa on ollut muutamien kommentoijien jatkuva puheenaihe. Olin ala-asteen puolessavälissä melko pullea ihan omastakin mielestä ja muiden mielestä vielä yläasteellakin. Kuitenkin nyt, kun katson kuvia yläasteelta, niin en todellakaan tajua mitä muut (ja myös minä itse) on nähnyt silloin. Kasvoin pituutta ja jo kasiluokalla olin 175 pitkä. Olen aina ollut iso, siis pitkä ja harteikas, en todellakaan mikään kevytrakenteinen siro vaan iso, mutta en todellakaan siis lihava. Silti kuulin yläasteella lauseita kuten "hei apua, varo sun housut ratkee pian", "En todellakaan usko, että treenaat viisi kertaa viikossa, kato nyt peiliin!"
Seurustelun alkuaikoina, lukion viimeisenä keväänä lihosin enemmän kuin koskaan ja olin isompi kuin koskaan, mutta korjasin asian ja hääkesänä olin yläaste mitoissa taas. Raskaus ja imetysaika kuitenkin otti veronsa ja jälleen painoa tuli lisää ja blogin kommenttiboksissa mietittiin, että miten voin pitää lapsestani huolta ja kuinka kehtaan postata Italian herkkuja blogissani ollessani niin saakelin lihava. Imetyskiloista 10 kiloa on jo pois - taas. Olen ehkä tyypillisin esimerkki oikeasta naisesta. Jojoilu, ulkonäön jatkuva muuttuminen ja muiden sekä omankin pilkan kohde - oikea nainen. Vai olenko? Mikä on oikea nainen? Tässä minun mielipiteeni siitä, kuka on oikea nainen.

Siitä ei oikeasti ole kauan, kun tajusin, että jatkuva laihdutukseni ja jonkun tuntemattoman asian tavoittelu oli jotain muuta kuin minua itseäni varten. Tein kaikkea näyttääkseni muille, että en todellakaan ole se ikuisesti lihava ja ruma ihminen joksi jotkut ihmiset ovat saaneet minut tuntemaan. Vasta hetki sitten ymmärsin mitä haluan. Haluan olla oma itseni ja tuntea itseni onnelliseksi omassa kropassani. En halua pienempiä tissejä tai vatsalihaksia, haluan hyvän olon ja hymyn, kun katson itseäni peilistä. Haluan olla ylpeä saavutuksistani, en ainoastaan ulkonäöstäni.


Uskon, että jokaisella on se oma paino, jossa on hyvä olla. Minulla se on nyt pielessä ja sitä oikeaa painoa kohde mennään. Jonkun oikea paino on se 47, jonkun 80 ja jonkun 72,5 ja se riippuu niin monesta asiasta. Me olemme jokainen niin erilaisia, ettei oikeaa naista oikeasti voi määritellä koon (saatika rintojen) perusteella - ei vain voi! Minua ahdistaa väkinäinen vakuuttelu siitä mikä on oikea nainen median mielestä. Minua ahdistaa se, että väkisin tungetaan ylipainoisia naisia mainoksiin ja sanotaan, että tämä on se oikeasti oikea ja sitten tehdään postauksia siitä miksi isot tissit ovat oikeasti se oikea ja parempi - metsään mennään ja perse kovaa edellä. 

Oikea nainen on hyvä siinä mitä tekee ja tekee sitä mitä rakastaa. Oikea nainen on se, joka hymyilee omalle peilikuvalleen ja tekee työtä sen eteen, että on itse onnellinen. Jos isot tissit tekevät naisen aidosti onnelliseksi, niin siitä vain ja jos mieletömät habat ja vatsalihakset tekevät onnelliseksi, niin sitten se on se oikea suunta ja jos taas pinkit hiukset ja meikittömyys tekee onnelliseksi, niin sitten mennään sillä. Ei kukaan tai mikään voi määritellä oikeaa naista. Terve itsevarmuus ja onnellisuus tekee minulle oikean naisen, ei "itikan puremat" tai ali-/ylipaino.

Älkää käsittäkö väärin, ulkonäkö on minulle tärkeä asia, mutta olen myös ymmärtänyt sen, että ulkonäöllä ei ole mitään merkitystä, jos on onneton ja itseensä tyytymätön. Silloin uskoo kaiken mitä muut sanovat ja antaa sen heijastua omassa olemuksessaan. Nykyään vain tuntuu siltä, että mikään mitä kukaan tekee ei ole oikein. "Liian lihava, liian laiha, liikaa meikkiä, ei tuo ole meikitön naama, rumat vaatteet, ohut tukka, lyhyt tukka, huono äiti, isot tissit, pienet tissit, yököttävät raskausarvet, liikaa lihaksia, pieni pylly ja niin edelleen." Ihan sama mitä teet, et ole se oikea nainen.


Kerronpa teille nyt, että jokainen on oikea nainen kaikesta huolimatta, jos niin tuntee. Oikea nainen arvostaa itseään ja toisiaan ja rakastaa elämää sekä tekee töitä oman itsensä eteen. Hyvä olo tulee itsestä ja täysin oman pään sisältä. Jokainen nainen on oikea nainen.

Ottakaa osaa tähän Iinan upeaan haasteeseen! "Ottakaa kuva itsestänne, postatkaa se tekstin kanssa tai ilman blogiin tai somekanaviin hashtagilla #OIKEANAINEN. Näytetään medialle miltä näyttää oikea nainen, koska jokainen nainen on oikea nainen." - But I'm a human not a sandwich. <3

6 kommenttia:

  1. Sä olet kyllä just oikea, upee nainen! <3
    Voi kumpa joskus olisikin semmonen tilanne, että ihmiset vaan hyväksyis toistensa ja varsinkin itsensä. Kenenkään kilot tai niiden puute ei ole keneltäkään muulta pois. Kukin saa mun puolesta tehdä kropalleen mitä tahtoo, jos se tekee itselle hyvän olon. Kaikkein kauneinta on nainen joka kantaa itsensä itsevarmasti eikä se ole koosta eikä kiloista kiinni.

    T.Tiia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinulle <3
      Terveellinen pitää olla ja omasta terveydestä pitää huolta, mutta ei se aina tarkoita kaloreiden laskemista kumpaankaan suuntaan :)

      Poista
  2. Niin asiaa! Ja tiedätkö, mä aina sun kuvia katsellessa ajattelen, että oot ihan hurjan kaunis!

    VastaaPoista
  3. Loistava kirjoitus! :) Itsekin olen saman "ongelman" kanssa kamppaillut ja saanut aina kuulla miten olen liian "iso" ihmiseksi, joka on liikkunut koko elämänsä ja miten pitäisi olla vähärasvaisempi ja ties mitä turhaa. Raskautta en ole vielä kokenut, joten siinä mielessä en tietysti täysin voi samaistua, mutta joihinkin ajatuksiisi kyllä. :) Nykyään onneksi yhä vähemmän jaksan välittää noista asioista, koska tiedän olevani arvokas juuri tällaisena. Tärkeintä on että itse on tyytyväinen ja pitää itsestään. :) Jos ikuisesti yrittää miellyttää muita, mennään todella pahasti pieleen ja sitä kautta tuskin löytää sitä rakkautta itseään kohtaan. :/

    Pitääkin tutustua tähän blogiin nyt paremmin, kun löysin vaan tänne Iinan blogin kautta ja tämä kirjoitus oli kyllä mun mieleen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Oot niin oikeassa! Toivottavasti löydät täältä muutakin itseäsi kiinnostavia juttuja :)

      Poista